dinsdag 12 oktober 2010

Achmea, bedankt!

''Wij helpen om uw kinderen bewuster te laten eten en meer te bewegen.'' Een citaat van Zilveren Kruis Achmea.

In eerste instantie word je blij van zo'n bericht. Fijn dat Achmea zich druk maakt om onze kinderen, fijn dat Achmea ons wil helpen, fijn dat Achmea zich sterk maakt, hoezee, hoezee, hoezee!

Maar Achmea, vertel eens, hoe doen jullie dat? Wat blijkt, ze hebben lespakketten voor basisscholen over gezonde voeding en voldoende beweging en dan mogen de leraren deze lessen gaan geven.

Ik ben zo'n leraar en ik sta niet te springen? Huh, vind ik gezonde voeding en voldoende beweging dan niet belangrijk? Jazeker wel, dat vind ik wel maar ik weet ook hoe vol het rooster inmiddels is van de gemiddelde leraar. Ik weet ook hoeveel vakken er gegeven moeten worden, hoeveel extra projecten, hoeveel lespakketten en zo meer. En ik weet ook dat als ik een lespakket van Achmea moet geven dat dat dan betekent dat ik de tijd ergens vandaan moet gaan halen dus minder taal en rekenen.

En weet je, dat is nog niet het ergste (hoewel ik me er behoorlijk kwaad over kan maken) maar het allerergste vind ik dat Achmea met de eer strijkt. Zij roepen d. at ZIJ actief iets gaan doen aan het eet- en bewegingspatroon van kinderen. Maar in de praktijk komt het erop neer dat ze het hele zooitje op het bordje van de leerkracht gooien en zij mogen het (weer) oplossen.

Bij deze, een noodoproep van een leerkracht:

Beste Achmea. Prima dat jullie actief willen helpen, prima dat jullie het belang van gezond eten en voldoende beweging hoog houden, prima dat jullie je bekommeren om anderen, heel mooi zelfs! Maar heb dan ook het lef om die lessen ZELF te gaan geven en schuif het niet af op het onderwijs. Tegenwoordig worden er heel veel dingen afgeschoven op het onderwijs en geloof me, het rooster zit al bomvol, de dagen zijn al erg lang, de pauzes zijn al ontzettend kort. Genoeg is echt genoeg. En beste Achmea, als je dan toch perse een lespakket wilt maken voor het onderwijs, geef dan alsjeblieft diegene de eer die dat ook echt verdienen. Durf eerlijk te zeggen dat het onderwijs uiteindelijk diegene is die er daadwerkelijk actief mee aan de slag te gaan. Wees verdorie toch eens eerlijk!

Ik hoop van harte dat een hoge pief van Achmea, of beter nog, de bedenker van die lespakketten en het pleidooi van Achmea zelf durft te reageren.

3 opmerkingen:

  1. Maar lieve Suus
    "Weet je dan niet dat tegenwoordig wij bij Achmea net als overigens bij de rest van de huidige moderne kapitalisme maatschappij er gerekend wordt in economie. Niet in de sociale vaardigheden en zekerheden van de mens. Want dat levert geen goud op meis."
    Dat is het negatieve van de hele wereld as we know it.
    Ik zou zeggen, maak een standaard brief die mensen kunnen sturen naar Achmea of zo. Net als greenpeace doet. Goed reclame maken op de sites.
    Met zijn allen staan we sterk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Suus,

    Mijn naam is Jessica Zuydgeest en ik ben binnen Zilveren Kruis Achmea betrokken bij IK Lekker fit!? Ik heb je blog gelezen en vindt het belangrijk om hier een reactie op te geven

    Zilveren Kruis werkt samen met lokale partners en gemeenten in het programma IK Lekker fit!? Dit programma wordt aangeboden aan scholen. Een school kan (in overleg met de leerkrachten) zelf besluiten of zij hier de ruimte voor kunnen maken in het toch al volle lesprogramma. Wij realiseren ons namelijk dat er inderdaad veel op het onderwijs aan komt.

    IK Lekker fit!? is gestart in Overijssel en vervolgens uitgebreid naar Noord-Holland. Door de samenwerking op te zoeken met lokale partijen, wordt per regio bekeken welke ondersteuning wenselijk. Er wordt gekeken op welke manier onze hulp het meest effectief is en het onderwijs kan helpen. Wij bieden 2 mogelijkheden van financiële ondersteuning aan, een tegemoetkoming in de financiering van het lespakket of een werkbudget, wat op diverse manieren kan worden ingezet. Een mogelijkheid hierbij is ook het faciliteren van gastdocenten, extra uren voor een vakdocent of ‘handjes’ op andere manieren. Hiermee hebben wij op advies van lokale partijen geprobeerd om kinderen te leren over een gezonde leefstijl, maar de druk op groepsleerkrachten zo beperkt mogelijk te houden. Wij geven inderdaad niet zelf de lessen, maar faciliteren wel dat er extra mogelijkheden zijn om de lessen te laten geven door andere personen dan de groepsleerkracht, zoals bijvoorbeeld een kok of een diëtist, wat kan worden gefinancierd uit het werkbudget. Daarnaast speelt de projectleider vanuit Zilveren Kruis een belangrijke rol in de regio’s waar IK Lekker fit!? wordt aangeboden. Zij werkt nauw samen met de lokale partners en ontvangt veel signalen uit het veld, waar wij zo goed mogelijk op inspelen. Ik hoop dat ik je hiermee enige toelichting heb kunnen geven over deze campagne.

    Met vriendelijke groet,

    Jessica Zuydgeest
    Zilveren Kruis Achmea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Jessica,

    Ik waardeer het enorm dat je durft te reageren want ik besef me ten degen dat mijn blog nu niet echt positief van aard is.

    Persoonlijk blijf ik bij mijn mening. Natuurlijk is het goed dat Achmea wat probeert te doen aan het voedings- en bewegingspatroon van kinderen maar in de spots en op de site komt het erg over alsof Achmea de redder in nood is maar uiteindelijk is het toch de school, de leerkracht die het moet doen. Ondanks de hulp die Achmea eventueel kan bieden.

    Het is denk ik de druppel. Er wordt zo negatief gedacht over het onderwijs en er verschijnen maar zelden positieve berichten over leraren en scholen. Natuurlijk mogen jullie reclame maken voor jullie project maar ik vraag me echt af, is het zo moeilijk om erbij te zetten dat het zonder de hulp van leraren en scholen nooit zou kunnen. Begrijp me goed, ik zie de leraren echt niet als een soort superhelden maar een beetje waardering is wel op zijn plaats.

    Nogmaals, ik waardeer je reactie en het feit dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken om te reageren.

    Vriendelijke groeten,

    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen