zondag 25 juli 2010

Blaadje sla of toch maar chocola?

Ik ben nu al bijna 2 maanden bezig met afvallen en het gaat best oke. Ik heb geleerd om voor gezonde producten te kiezen en het lukt me om maar 1 koekje te nemen en niet het hele pak. Soms zondig ik wel maar ach, dat compenseer ik direct weer waardoor ik er niet veel van merk.

Om me een handje te helpen gebruik ik vaak de calorieenchecker van het voedingscentrum. Heel handig om inzicht te krijgen in allerhande producten. Soms heb ik namelijk in mijn hoofd dat iets gezond is en dat blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen. Alleen, niet alle producten staan in die checker dus soms ga ik googlen om toch de info. te krijgen die ik zoek.

Zo ook laatst. Ik was aan het zoeken en kwam per ongeluk op een weblog terecht. Ik snapte er eerst niets van. Het ging over afvallen maar het ging wel erg ver. Tot ik de waarschuwing links in beeld las: pro ana. Voor diegene die niet weten wat dat is, pro anna sites zijn sites waarop men elkaar tips geeft om extreem af te vallen, om zo min mogelijk te eten. Pro ana staat dan ook voor pro anorexia nervosa.

Omdat ik nieuwsgierig van aard ben ben ik eens gaan lezen en keek mijn ogen uit. Let wel, niet van bewondering of verwondering maar van ongeloof en afschuw. Er staan tips op over hoe je zo dun mogelijk kunt worden, over hoe je je ouders kunt bedriegen zodat zij denken dat je wel degelijk gegeten hebt, over hoe je eten moet verstoppen en ga zo maar door.

Verbluft ga ik achterover zitten, denk er een poosje over na en besluit dan het onderwerp even te parkeren maar die avond is er, toeval of niet, een documantaire over anorexia nervosa en geboeid kijk ik ernaar en verbaas me over de gedachtengang van een anorexia patient.

Het onderwerp laat me niet los en ik ga zoeken op internet en lees meer en meer over pro ana en kom tot de ontdekking dat je je dient te houden aan de 10 ana geboden (en nee, ik ga ze niet opsommen omdat ze te afschuwelijk voor woorden zijn). Ik weet ook niet wat ik erger vind, of de geboden en de levenswijze of het aanpraten ervan naar elkaar toe of het keihard beweren dat hetgeen wat ze doen helemaal oke is. En daar kom ik tot mijn volgende punt, het doen alsof het oke is. Ik vraag me af, mag dit zomaar? Mag je een site oprichten waarin je mensen stimuleert om een ernstige eetstoornis aan te wakkeren of te verergeren? Oke, je krijgt vooraf een waarschuwing alvorens je een site wilt bezoeken maar dan nog. Zou er niet een verbod op moeten zijn?

Hoe langer ik erover nadenk hoe bozer het me maakt. Dit moet zo toch niet kunnen, het is afschuwelijk! Stel, je bent gevoelig voor dergelijke dingen dan kan zo'n site net het laatste zetje geven. Terwijl ik dit overdenk kijk ik naar mijn dochter die vrolijk in de box ligt te spelen en tegelijkertijd denk ik: stel dat zij later...... Diepe zucht en hoofdschuddend besluit ik me daar voorlopig nog maar even niet druk om te maken.

Het is zondag en ik sta op de weegschaal en vlak daarna laat ik een vrolijk gejuich horen. Het lukt, ik doe het, ik val af maar op een gezonde manier, met veel fruit en groente, door meerdere kleine porties te eten, door een evergreen of eierkoek te pakken in plaats van een reep chocola (en als ik dit schrijf heb ik daar best trek in, chocola ;-) ). Ja, het gaat langzaam maar het gaat en het gaat gezond zonder al die websites.

4 opmerkingen:

  1. Het is ook niet normaal, dat dat zomaar mag. Het is in feite alsof er reclame wordt gemaakt voor Anorexia. Ik heb vroeger ook een weblog gehad op een website voor jonge meiden, en daar stonden ook een hele boel blogs op van meisjes die schreven over hun gevecht tegen anorexia.

    Abnormaal dat er pro-anna sites online mogen. Maak dan reclame voor op een gezonde manier af te vallen gewoon gezonder eten en meer bewegen. En zeker niet zo dun als een speld worden.

    groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap hoor om op die manier er aan te werken gaat idd langzamer maar met uiteindelijk gezonder resultaat en minder kans op jojo effect. Ik ben pas begonnen met als stimulans het boek 'Je leven lang slank zonder dieet' van Sonja Kimpen. Zij geeft eigenlijk zelfde richtlijnen als voedingscentrum gewoon teruggaan naar 5 keer per dag gezond eten uit de schijf van 5 en niet jezelf uithongeren met crashdieeten, waarna je als je stopt weer aankomt omdat je dan vaak weer in je oude verkeerde voedingspatroon komt. Zij geeft aan dat dit inderdaad langzaam gaat maar dat het niet zozeer in eerste instantie om kilo's verliezen gaat (kan namelijk ook vet en spieren verliezen zijn) maar dat het gaat om het terug brengen van je vetpercentage naar een gezond niveau (dat heeft namelijk wel alles met je gezondheid te maken). Boek is een prettige stok achter de deur vind ik. En wat schokkend dat er zulke sites bestaan en voor idereen zo makkelijk te vinden ook nog eens zijn. Dit soort sites zouden eigenlijk strafbaar moeten zijn. Ik wens jou veel suc6 met het volhouden van het aanpassen van je eetpatroon en het hopelijk daarmee wat kilootjes kwijt te raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er ook weleens van gehoord en vind het ook schandalig. Net wat je zegt, als een kind daar gevoelig voor is, kan het net dat stapje zijn.
    Maar wat goed dat je het zo goed volhoud! Bouwiena en ik hadden al een leuk idee om het op het crafty-swapforum er een topic over te plaatsen. En dan als beloning krijgt degene die is afgevallen een swap ;-) Maar misschien is dat slimmer om na de vakantie te doen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed idee, klinkt heel erg leuk! En met afvallen bedoel je streefgewicht bereikt? Of per zoveel kilo? Is het denk ik een supermotivatie!

    BeantwoordenVerwijderen